Aakerbue slektshytte

Tvillingbu er overteke av Stein og Steinar i felleseige

Denne hytta var ei av fleire som onkel Lars bygde på kjøpt tomter og seinare leigde ut på langtidsavtalar til fjellglade tilreisande. Ofte var det vestlendingar som kom opp til kaldare strøk og meir snø.

Agnes og Brita fekk hytta i fellesskap i 1983 og Brita skriv slik i ein utgreiing frå 2005:

"Hytta fikk vi av onkel Lars og tante Margit i 1983. Vi har holdt den ved like både ute og inne. Vi har lagt inn klosett og ny varmtvannsbeholder, betalt for god bilveg helt fram til parkeringsplassen, og satt opp ny flaggstang. Rosemaling og møbelering har vi stor glede av og vi har hatt usigelig mange gode stunder der."

Bruken av hyttene vil variere etter kor i livsløpet dei ulike generasjonane er, og fyrste 10-åra var alle felleshytten mykje i bruk. Tvillingane har skifta på bruken i påska anna kvart år, og skifta litt også i forhold til om ein av dei har hatt tur på Aakerbue.

Ut over påska er Tvillingbu mindre i bruk, og rekneskapet må årleg supplerast med innbetaling frå Agnes og Brita.

Hytteleige av Tvillingbu

Leigepris pr overnatting: Vaksen 100 kr, barn 5-17 år kr 50 kr + kr 75 pr vedsekk (dei frå Randby som hogg og gjorde opp store mengder ved frå tomta slepp å betala for veden enn så lenge 🙂).

For leige til venner og kjende som leiger hytta på eigen hand, reknast 100% tillegg på alle prisar.

Innbetaling til Agnes Bøckmann Sæland, Gunheimsvegen 41, 3810 Gvarv, konto 0540.03.08170.

Oppgje dato, personar og døger ved betaling. Sjå etter fakturablankett som ligg i hytta.

Takk for raskt oppgjør, for spørsmål kontakt Jon på 90624806 eller Jon@kva.no

OBS parkering: Det er ikkje parkeringsplass knytt til hytta. Windek As v/Ola Vindegg (tlf 90032000) har av og til fakturert 75 kr/døgn, men vil helst ikkje ha dette passet. Offentleg parkering langs vegen mot fjellet kan brukast.

Her er eit knippe nyttige linkar for området - Ustaoset Vel,  Løypekart

Reservasjonar og bruk av Tvillingbu

Reservasjonar og bruk 2020:

3-13/4          - Stein m/fam: Vi gleder oss til å bruke Tvillingbu i påsken. 😊

Reservasjonar og bruk 2019:

17-21/4        - Steinar m/fam siste del av påska (Bet 1240 22/4-19)

14-18/4        - Ø. til Anne på påsketur fyrste del(Bet 475 25/4-19)

Reservasjonar og bruk 2018:

8-9(1-10)/9  - Stein planlegg å måla over vindauga og hente ein storsekk med ved. FLOTT :)

3-5(1-10)/8  - Stein fullfører beising av hytta. :)

20-22/4        - Sigurd til Stein på helgetur (sms frå Stein 1/4-18) Ser ut til å ha blitt avlyst...

                    - Straumen står på til 10/4

21/3-31/3    - Stein med familie heile/deler av påska etter turnus. Bet 2700 kr (alt. konto + 29/4-19)

                    - Straumen står på til 20/3

2/3- 7(10)/3 - Hilde og Kai Rune (venner av Turi) leiger hytta. Bet kr 2300 12/3-18

Reservasjonar og bruk 2017:

20-22/10  Mari til JonS sammen med to venninner. Bet 675 24/10-17

?            - Stein måla hytta

13-16/4  - Karen/Jon m/div fam siste del av påska. Bet kr 1775 28/4-17

21-25/2  - Ruth, Jon og Birgit (via Stein 16/2-17). Bet kr 1225 3/3-17. 

Reservasjonar og bruk 2016:

3-4/6        Ruth. Betalt kr 200 28/6-16

3-5/6        Anne, Ø. og Emil i samband med Asbjørn sin konfirmasjon. Bet kr 600 6/3-17.

Reservasjonar og bruk 2015:

23-25/10   Steinar og ungane - reparasjon av tak, pipe. Målaravlseing 45661-45811. Arbeidsøkt.

3?-11/10   Steinar og ungane - reparasjon av tak, pipe og nye kraner på pumpa. Arbeidsøkt.

6-8/5        Mari (til Jon) på eksamenlesing. Bet kr 275 19/6-15. 

2-6/4        Jon og Karen m/fam siste del av påska. Bet kr 2100 10/4-15

28?/3-2/4 Jon og Tone på "storfamilietur" fyrste del av påska. Bet kr 2242 4/4-15

15-19/2     Emil og Fredrik?. Bet kr 800 23/2-15. 

14-15/2     Anne. Bet kr 175 8/3-15.

Reservasjonar og bruk 2014:

Ingen leigeinntekter dette året... (JonS feilinnbetalt 1000 kr - til "ein god sak..")

Reservasjonar og bruk 2013:

29-31/3      Jon og Karen m/fam, to netter siste del av påska. Bet kr 500 10/4-13

23-27/3      Steinar m/fam fyrste del av påska. Bet kr 400+60 2/4-13.

?/1             Niklas (til Gro). Betalt kr 260 23/1-13

Reservasjonar og bruk 2012:

Påska         Emil og kameratar påska 2012. Bet kr 870 13/9-12

Påska         Jon og Tone m/fam 5 dagar, 7 personar. Bet kr 1800 19/4-12

Reservasjonar og bruk 2011:

Påska         Stein m/fam, 5 døgn. Bet kr 1850 11/10-11

Påsketurnus for Tvillingbu

2021 - Agnes sin tur vart overteken av Stein fordi han ikkje fekk brukt sin tur under Koronastenging i 2020.

2020 - Stein sin tur - "Vi gleder oss til å bruke Tvillingbu i påsken." 😊

2019 - Agnes sin tur - Ø. var på hytta fyrste del og Steinar m/fam siste del.

2018 - Randby sin tur - 23?/3-2/4 Stein med familie var på hytta heile/deler av påska etter turnus

2017 - Etter samtale med Stein prøvar me å få tll ei deling i år pga. fjoråret som gjekk ut, og for å koma på i takt med Aakerbue. 

2016 - Det vart ikkje registrert bruk av hytta denne påska. Brita sin tur?

2015 - Etter samtalar med Brita, JonR og JonS vert turen vurdert som Agnes sin i år etter tanken om annakvart år. JonR og Stein har ytra ønske om tilsvarande 1. og 2. del av påska. Etter avklaring på Agnes si side får JonR hytta til "storfamilietur" 1. del. Steinar og JonS kan vera interessert i hyttepåske, men ventar enn så lenge på avklaring av Aakerbue. Det er opplyst at Stein evt. kan søke ly hjå Hans om ingen andre hytter vert ledige.. JS 22/3-15. Siste del av påska var Karen/Jon m/fam på hytta. JS 6/12-15

2014 - Det vart ikkje registrert bruk av hytta denne påska

2013 - Sæland v/Steinar m/fam 5 døger, Karen/Jon m/fam 2 døger

2012 - Randby v/Jon og Tone

2011 - Randby v/Stein og Siv

Vedlikehald av hytta

Flott å få ledningen på plass. Røra ut frå kjøkken og do er ikkje lagt djupare enn før ..

Sumaren 2018:

  • Stein beisar resten av hytta, kittar og målar vindauge og hentar ved i storsekk.

Hausten 2017:

  • Stein beisar delar av hytta

Hausten 2016, legging av avløpsledning og tilkobling til kommunalt nett

  • Entreprenør Golberg vart engasjert av Stein og Steinar for å legga avløpsledning ned langs vegen opp til hytta og påkobling i kum nedanfor nabohytta.
  • Kostnaden vart litt under prisanslaget som var ca 150000.

Hausten 2015, STORinnsats frå Steinar og ungane over to helger:

  • Bytte av seks etternittplaterpå rafte og innover taket.
  • Puss og repperasjon av og kring pipa over tak.
  • Bytte og festing av eldfaste mursteinar i peisen.
  • Fastmuring av røykrøret frå omnen.
  • Bytte til nye og lettbrukte kulekraner inn på trykktanken på badet.
  • Tømming av trykktanken for rustvatn og fylling med luft slik at pumpa arbeider betre.

Påska 2015, Nytt brannapparat og røykvarslar v/JonR

Akkumuljert rekneskap frå 2011 til 2016. Samla underskot i perioden er kr 34215 som er godt under verdistigning for perioden..

Vedtekter for Ustaosvegane

1. Ustaosvegane består av Osestølvegen og Nystølvegen med stikkveier. Veiene er opparbeidet i henhold til hevdede rettigheter; i det alt vesentlige over grunn som tilligger eiendommene gnr. 52, bnr. 3 og bnr 364 i Hol, i dag tilhørende Ola Vindegg og Stein Vindegg. Veiene er delt i 4 soner som fastsatt av veikomiteen, etter avstanden fra riksveien.

Med brukere menes alle som har rett til å benytte veiene for å komme frem til egen bebygget eiendom med motorkjøretøy.

2. Vedtektenes virkeområde.

Disse vedtektene gjelder anlegg, forlengelse, utbedring, vedlikehold og bruk av Ustaosvegane. Vedtektene er basert på standardvedtekter utarbeidet av Foreningen til Ustaoset Vel, til bruk i velets område og på rettskraftig veiskjønn fra 14.oktober 1940. For angjeldende veianlegg er vedtektene gjort gjeldende fra 1.januar 1993. Vedtektene er senest endret i brukemøte 16.august 1997.

3. Nyanlegg – forlengelse av vei.

Ved nyanlegg av vei fordeles samtlige anleggskostnader, herunder eventuelle utgifter ved anskaffelse av veigrunn, på samtlige bebygde eiendommer som oppnår adkomst via den nye veien.

For eiendommer som får utløst veirett ved nyanlegget, og som ikke tidligere har hatt veirett, betales dessuten for bestående vei et engangsvederlag tilsvarende 10 ganger aktuell årlige veieavgift i den sone, hvorfra forlengelse utgår.

4. Nye hytter – større byggearbeider.

Ved oppføring av nye hytter og ved større byggearbeider på bestående hytter, som medfører belastende tungtrafikk på veinettet, skal betales et engangsvederlag tilsvarende 10 ganger den aktuelle årlige veiavgiften for vedkommende sone.

5. Veistandard – vedlikehold – utbedringer.

Ustaosvegane er grusveier av vanlig standard. De skal ikke asfalteres. Veiene skal ikke vinterbrøytes.

Plan for vedlikehold og utbedringer utarbeides for minst ett år av gangen.

Utgiftene fordeles på samtlige brukere og innkreves gjennom en årlig veiavgift, gradert etter avstand fra offentlig vei til den enkelte eiendom, for tiden gjennom en inndeling i 4 soner. Det tilligger veikomiteen å fastsette sonegrenser.

Det skal ikke legges vekt på om deler av det totale veianlegg krever mer vedlikehold enn andre.

Det felles ansvar for vedlikehold av veien avsluttes når det gjenstår 3 bebygde eiendommer ved enden av veien.

Når utvidelsen av antall bebygde eiendommer medfører at ny veiparsell skal innlemmes i Ustaosvegane, skal parsellen overleveres i alminnelig god stand fra de tidligere brukere.

6. Særlig belastende veibruk.

I forbindelse med anleggsvirksomhet kan veianlegget være utsatt for særlig belastning, utover det som er behandlet under pkt 4, med derav følgende vedlikeholdsbehov.

Veikomiteen kan beslutte at det for slik særlig bruk skal betales et engangsvederlag tilnærmet hva bruken vil medføre av ekstra vedlikeholdsutgifter. Vedkommende bruker skal om mulig varsles om dette på forhånd.

7. Veikomite.

Eieren av Vindegg, gnr 52 bnr 1 og 3 og eieren av Osestølen gnr 52 bnr 364 skal sammen med en bruker, valgt av brukermøtet, utgjøre veikomiteen.

Brukerrepresentanten velges for to år av gangen.

Veikomiteen skal ivareta de interesser som er regulert i disse vedtekter.

Veikomiteen har plikt og myndighet til å gjennomføre vedlikehold og utbedringer, nødvendig for vanlig god standard for tilsvarende veianlegg.

Veikomiteen har anledning til å gjennomføre restriksjoner på bruk av veien når det er nødvendig.

Veikomiteen fører regnskap vedrørende alle inn- og utbetalinger. Regnskap og bilag undergis revisjon av den revisor som reviderer regnskapet for Ustaoset Vel. Innen utløpet av juni hvert år skal det distribueres regnskap og kortfattet rapport om komiteens arbeid til samtlige brukere.

Veikomiteens utgifter dekkes over vedlikeholdsbudsjettet.

8. Brukermøte.

Når veikomiteen finner det påkrevet, eller minst 20 % av brukerne krever det, skal det innkalles til brukermøte. Møtet innkalles med minst 1 –en- måneds varsel og legges til et tidspunkt som antas å passe for flest mulig, fortrinnsvis i tilknytning til årsmøtet i Ustaoset Vel.

Bruker kan la seg representere ved skriftlig fullmakt.

9. Regulering av vedtatt årlig veiavgift.

Årlig veiavgift fastsettes og innkreves av veikomiteen, med bakgrunn i plan med kostnadsoverslag ihht pkt 5.

10. Ikrafttredelse – godkjennelse fra brukerne.

Vedtektene ble forelagt brukerne i brukermøte 8.august 1992, og vedtatt gjort gjeldende fra 1.januar 1993. Vedtektene er senere endret den 16.august 1997.

Vedtektene kan endres av brukermøte ved tilslutning av 2/3 av de fremmøtte, etter at forslag til endringer har vært utsendt på forhånd til samtlige brukere med minst 1 –en- måneds frist for uttalelse.

Ved overdragelse av eiendom med veirett plikter overdrager å informere den nye eier om vedtektene. Veikomiteen skal underrettes om overdragelsen og om navn og bostedsadresse for den nye eier.

Brev vedr. utbedring av vei til hytter på Ustadoset

Trasè for avløpsledningen, opp gjenom vegen og i sida opp mot hytta.

Agnes Bøckmann Sæland

Brita Bøckmann Randby

3800 Gvarv

Kristin & Morten Anvig

Bjørnveien 40

0774 Oslo                                                                                                 Sørum, 2002-10-27

Vedr. utbedring av vei til hytter på Ustadoset

Vi har mottatt regning fra dere på kr. 6.500,- i anledning reparasjon og utbedring av veg til fem hytter på Ustadoset, hvorav den ene er vår.

Det er med stor forundring vi mottar brevet. Vi kan ikke se å ha blitt orientert i forkant av gjennomføringen og har med bakgrunn i dette ikke hatt noen anledning til å påvirke omfang, gjennomføring og andre beslutninger knyttet til utbedringen. Vi ønsker med dette brevet å orientere dere om vårt ståsted og engasjement;

1. Tømming av septiktank

Vi er ikke tidligere gjort kjent med at det har vært problemer med adkomst for tømming av septiktanker i det aktuelle området. Kommunen har frem til i dag benyttet en dertil egnet bil og vi forventer at de vil videreføre dette.

2. Litt historikk

Vi har eid hytta siden 1983. Vår onkel, Lars Aaker, bygde den i sin tid og eide den frem til dette tidspunkt. Han bidro i stor grad også til opprettelsen av veien. Siden vi overtok hytta har vi ikke registrert noen innsats for vedlikehold og utbedring fra de øvrige hytteeierne. Vår familie har i samme tidsrom utbedret svingen i toppen av bakken, stelt hjulspor og gruset opp veien for øvrig. Erling Vindegg var med å dekke halvparten av utgiftene til grus, mens vår familie tok de øvrige kostnadene og stod for selve gjennomføringen. På sensommeren i 2001 la vi ned et rør med diameter 15 cm i bunnen av bakken. Røret ble lagt så dypt at vannet fra lia fint ble ledet under veien. Det ble fylt ett tilhengerlass med elvesand over, og det ble gravd avrenningsmulighet for overvannet som kommer ned den bratte bakken. Løsningen fungerte bra og ble gjennomført uten inngrep i det flotte landskapet som vi alle har en del i. Vi ble derfor svært overraskende da vi returnerte litt senere på høsten og så de dype hjulsporene fra anleggsmaskinene, og det var umulig å komme frem med en privatbil.

3. De gjennomførte arbeidene

Sommeren 2002 kom vi tilbake og så at det i tillegg var kommet dype traktorspor fra svingen ned til dere og på vegen mot Vindegg og oss. Det var også ved denne anledningen umulig å komme frem med en privatbil. Vi så at anleggsarbeidene var i full gang nede hos dere og regnet med at vegen ville bli satt i stand igjen så snart som mulig etter dette. I august skulle vi ta oss 8-10 dager i fjellet og registrerte at anleggsarbeidene og vegarbeidene var i full gang. Det var svært mye støy fra traktorer, dumpere og gravemaskiner dagen lang, og hadde vi visst dette skulle ferien vært utsatt til enda lengre utpå høsten. Vi registrerte at svingen ble utvidet på toppen av bakken, at fjellknausen ble pigget vekk og at dreneringen under vegen var ødelagt. Røret ble erstattet med et mye større rør og ny fyllmasse lagt over. Vegen var for øvrig utvidet og satt i stand til etter vår oppfatning en unødvendig høy standard. Den passer svært dårlig inn i terrenget og har i tillegg gitt dype sår i det fine landskapet.

4. Forslaget til kostnadsdeling

I deres brev av oktober 2002 skiver dere at "vi har kommet frem til at vi skal betale …". Ny forundring !

5. Kostnad for reelt alternativ

Vi er av den oppfatning at terrenget og miljøet i det aktuelle området hadde fortjent en langt mer skånsom løsning enn hva utbedringen har resultert i. Det er lange tradisjoner i distriktet for varsom fremferd ved denne typen arbeider og vi forundrer oss over at ikke kommunen tar en mer aktiv rolle i slike saker, men lar det bli opptil utbygger å velge løsning. Vi hadde foretrukket en vegstandard tilpasset behovet og et vedlikehold avtalt i fellesskap mellom brukerne av vegen. Ved felles innkjøp av grus og utlegging av grusen med tilhenger og mannekraft (dugnad), ville dette kunne vært gjennomført til brøkdelen av kostnaden og med et langt bedre resultat ref. behovet og hensynet til naturen. Vi anslår kostnaden til maksimalt kr. 10.000,-.

6. Vår andel av gjennomført vedlikehold/standardheving

Forutsatt ovennevnte alternativ ville kostnaden for de fem hytteeierne kommet på kr. 2.000,- per hytteeier. Det forutsettes selvfølgelig at vegen først var satt opprinnelig stand etter deres anleggsarbeider. Vi vil med bakgrunn i dette sette kr. 2.000,- inn på deres konto nr. 6074.12.23697 med det aller første og anser dette for å være vårt bidrag til utbedringen/vedlikeholdet som er gjennomført.

Håper dere forstår oss og at dette kan være en grei løsning.

Med hilsen

Agnes Bøckmann Sæland og Brita Bøckmann Randby